“Відкрита” форма в мистецтві: феноменологічний, комунікативний, текстологічний аспекти.

Elena Vyacheslavova

Анотація


Статтю присвячено проблемі естетичної універсалії “відкритої” форми, досвід вирішення якої знаходимо в російській естетиці. Автор статті експлікує дискусійні моменти, які містить російська естетична концепція, що має на меті обгрунтування єдності онтологічних підстав класичного мистецтва і актуальних арт-практик. Відзначено, що в процесі вирішення даної проблеми російським автором була здійснена редукція художньої форми, деонтологізація твору, обмеження “відкритості” твору рецептивним рівнем. Дослідниця вказує на неповноту отриманої інтерпретації “відкритої” форми і, спираючись на феноменологію тексту, положення семіотичної і риторичної теорій тексту, обґрунтовує наявність в структурі твору трьох рівнів “відкритості”, включаючи “відкритість” як іманентну характеристику художньої форми і “відкритість” твору / тексту простору інтертексту. Виходячи зі специфіки образотворчого мистецтва, автор аргументує методологічну позицію “подвійного зору”, що забезпечує статус твору як в модусі ідеальності, так і в модусі реальності. Підкреслюється і той факт, що механізм “подвійного зору” управляється атенційністю, при цьому атенційна структура твору виступає основою “відкритості” як іманентної характеристики художньої форми. Автор статті приходить до висновку про те, що узгодження феноменології тексту і комунікативного підходу створює методологічні передумови для аналізу “відкритої” форми як поля реалізації риторичних структур.


Ключові слова


феноменологія мистецтва; інтенційність; атенційність; текст, художня форма

Повний текст:

PDF

Посилання


Dolgov, K. (1996), Aesthetic inquiry: methods and criteria. Articles, [K. M. Dolgov, Lyubimova T. B., etc.], [Esteticheskie issledovaniya: metody i kriterii. Sb. st.], [K. M. Dolgov, T. B. Lyubimova i dr.] IFRAN, Moscow, 348 p. [in Russian]

Eco, U. (2004), The open work. Form and uncertainty in contemporary poetics [trans. from the Italian A. Shurbeleva], [Otkrytoe proizvedenie. Forma i neopredelennost' v sovremennoj poehtike], [per. s ital.A.Shurbeleva], Academic project, St. Petersburg, 384 p. [in Russian]

Gerasimchuk, V. (2009), “Aesthetics in Ukraine: present and future. Materials of the round table”, [I. Bondarevska, V. Panchenko, L. Levchuk, O. Onischenko, V. Gerasimchuk, R. Shulga], Philosophical thought, [“Estetika v Ukraїnі: s'ogodennya і majbutnye. Materіali kruglogo stolu”, Fіlosofs'ka dumka], No. 6, pp. 21 – 38. [in Ukrainian]

Ingarden, R. (1962a) “About the structure of the painting”, Research on aesthetics, [“O strukture kartiny”, Issledovaniya po ehstetike], Foreign Literature Publishing House, Moscow, pp. 274 – 402. [in Russian]

Ingarden, R. (1962b), “Aesthetic experience and aesthetic object”, Research on aesthetics, [“Esteticheskoe perezhivanie i ehsteticheskij predmet”, Issledovaniya po ehstetike], Foreign Literature Publishing House, Moscow, pp. 114 – 154. [in Russian]

Meizersky, V. (1991), Semiotic and rhetorical theory of text, Philosophy, and neo-rhetoric, [Semioticheskaya i ritoricheskaya teorii teksta, Filosofiya i neoritorika], Lybid, Kyiv, pp. 109 – 180. [in Russian]

Mizina, L. (2006), Aesthetic interpretation of art history: a modern vision, [Estetichna іnterpretacіya іstorії mistectv: suchasne bachennya], Publishing house of V. Dal East Ukrainian Natioanal University, Lugansk, 200 p. [in Ukrainian]

Nyman, E., (1998), From understanding to reading and writing, Intentionality and textuality. Philosophical thought in France in the twentieth century, [comp., Ls. ed., translated by V. A. Surovtsev, E. A. Nyman], [Ot osmysleniya k chteniyu i pis'mu, Intencional'nost' i tekstual'nost'. Filosofskaya mysl' Francii ХХ veka],[sost., obshch.red., per., vst. st. V. A. Surovceva, E. A. Najmana], “Aquarius”, Tomsk, [Electronic resource], available at (6.04.2016): http://www.yanko.lib.ru [in Russian]

Pyatigorsky, A. M. (1996), The Myth and the three aspects of the text, Mythological thinking. Lectures on the phenomenology of myth, [Mif i tri aspekta teksta, Mifologicheskie razmyshleniya. Lekcii po fenomenologii mifa], Languages of Russian culture, Moscow, pp. 22 – 26. [in Russian]

Ricoeur, P. (1998), Kant and Husserl, Intentionality and textuality. Philosophical thought in France in the twentieth century, [translated by V. A. Surovtsev, E. A. Nyman], [Kant i Gusserl', Intencional'nost' i tekstual'nost'. Filosofskaya mysl’ Francii ХХ veka, [sost., obshch.red., per. V. A.Surovceva, E. A. Najmana], “Aquarius”, Tomsk, [Electronic resource] – available at (6.04.2016): http://www.yanko.lib.ru [in Russian]

Skorovarova, E. (2009), “Analysis of aesthetic experience: conceptual review”, Philosophical thought, [Analіtika estetichnogo dosvіdu: konceptual'nij rozglyad, Fіlosofs'ka dumka], No. 6, pp. 49 – 60. [in Ukrainian]

Stupin, S. S. (2008), The phenomenon of open form in art of the XX century, Author's thesis [Fenomen otkrytoj formy v iskusstve ХХ veka: avtoreferat dissertatsii na soiskanie uchenoi stepeni kandidata filosofskikh nauk (spetsial'nost' 09.00.04., estetika), GOU VPO "M.Gorky Literary Institute”, Moscow, [Electronic resource], available at (6.04.2016): http://www.cheloveknauka.com. [in Russian]

Stupin, S. S. (2012), The universatility and specificity of the open form, Universals and specifics of art forms. Anthology. Articles [Bassin E. J., Stupin S. S.], [Universal'nost' i specifika otkrytoj formy, Universalii i specifika hudozhestvennyh form. Antologiya. Stat'I] [Basin E. Ya, Stupin S. S.], BFGTS "The word", Moscow, pp. 275 – 310. [in Russian]

Swassjan, K. A. (2010), Phenomenological cognition: introduction and critique, [Fenomenologicheskoe poznanie: Propedevtika i kritika], Academic project, Alma Mater, Moscow, 206 p. [in Russian]


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.