Епістемологічні форми мислення. Мисленнєвий простір

Alesiyan Patsev

Анотація


У статті представлена гіпотеза про відмінності в просторовому модусі філософського мислення. Вони створюють і різні мисленнєво-просторові моделі філософського пізнання, які, зі свого боку, можуть визначати як принципи, так і кінцеві підстави філософського пізнання. Розглядаються три основні моделі (епістемологічні форми) мислення. Перша - пірамідальна мисленнєво-просторова схема (форма), в якій пізнавальний простір зникає у своєрідній розумовій верхівці (ноетичній верхівці). Ця схема формує базові поняття, такі як абсолютна субстанція, Бог, Єдиний, трансцендентальний суб’єкт. Друга модель є кулястою схемою (кулястою епістемологічною формою), у якій епістемологічний простір створює кулястий пізнавальний принцип. У цій моделі мислення виявляється в логічних принципах, які лежать в самій основі світобудови. Третя модель - це епістемологічна форма «перевернутої піраміди», у якій відсутня розумова гравітація. Не існує ідеї для абсолютної субстанції. Зберігається просторова ідея як умова для пізнання і розширення мислення і свідомості.

Ключові слова


епістемологічні форми; мисленнєвий простір; ментальний простір; епістемологічний простір; мисленнєва гравітація

Повний текст:

PDF

Посилання


Fauconnier, G. (1994), Mental Spaces: Aspects of meaning construction in natural language, Cambridge University Press, Сambridge, 190 р.

Fauconnier, G., Turner, M. (2002), The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, Basic Books, NY, 440 p.

Golovinsky, A. A (2009), “Mental space of precedent texts: on the material of English poems and jokes” [“Mental’noe prostranstvo pretsedentnykh tekstov: na materiale angl. stishkov i pribautok”], Bulletin of the Bashkir University, No. 3, p. 792 – 796. [in Russian]

Yakimanskaya, K. S. (1980), Development of spaces thinking of schoolchildren [Razvitie prostranstvennogo myshleniya shkol’nikov], Pedagogy, Moscow, 240 p. [in Russian]

Piaget, J. (1994), Selected Psychological Works [Izbrannye psikhologicheskie trudy], International Pedagogy Academy, Moscow, 680 p. [in Russian]

Plato (1986), Dialogues [Dialogi], Thought, Moscow, 607 c. [in Russian]

Penrose, R. (1983), “Singularities and asymmetry in time” [“Singulyarnosti i asimmetriya vo vremeni”], General Relativity, World, Moscow, p. 84 – 125. [in Russian]

Patsev, A. A (2009), Buddhist philosophical thinking. Epistemological forms of thinking [Budistkoto filosofsko mislene. Epistemologicheski formi na misleneto], Propeller, Sofia, 240 p. [in Bulgarian]


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.