Межа, відмінність та відношення як конститутивні принципи трансцендентального дискурсу: деконструкційний контекст

Anna Ilyina

Анотація


В основі даного дослідження лежить аналіз концептів межі, відмінності та відношення в контексті проблеми їхньої значущості та функції у трансценденталістському дискурсі. При цьому і концептуальне ядро “ригористичного” трансценденталізму наряду і кантівська філософія розглядаються поряд з феноменологією Гусерля та концепцією деконструкції Деріди. В процесі дослідження авторка показує, якою мірою і в яких аспектах концепти межі, відмінності та відношення визначають трансцендентальну парадигму. Розглядаються різні модуси втілення даних концептів у межах трансцендентальної парадигми загалом та в окремих версіях трансценденталізму, зокрема. Щодо концепту межі автором фіксуються такі його смислові постави у трансцендентальному дискурсі як обмеження, дистинкція, неможливий перехід. Категорії відмінності та відношення авторка пропонує розглядати як взаємодоповнювальні принципи, на підставі домінуючої позиції яких трансцендентальне мислення може протиставити себе субстанціалістській парадигмі, котра розглядає категорію відношення як підпорядковану ідеї Речі, а інакшість та відмінність – як підпорядковані вихідним тотожності, єдності та простоті. Показано, яким чином на основі синтезу ідей нередукованої відмінності та (не)можливого переходу до трансцендентного Іншого конституюється дерідіанське поняття квазі-трансцендентального, що виявляє критичне наступництво Деріди по відношенню до трансцендентального спадку.

Ключові слова


межа; відношення; відмінність; реконструкція; трансцендентальна філософія; квазі-трансцендентальне; можливість

Повний текст:

PDF

Посилання


Bennington, G. (1993), “Derridabase”, Derrida, J., Bennington, G. Jacques Derrida. The Uni¬versity of Chicago Press, Chicago 1993, 417 p.

Bennington, G. (2000), Interrupting Derrida. Routledge, London; New York, 235 p.

Carr, D. (1993), “Mohanty on transcendental philosophy”, Phenomenology – East and West [Frank M. Kirkland and D. P. Chattopadhyaya, ed.]. Kluwer Academic Publishers, Dor¬drecht, pp. 1 – 11.

Cassirer, E. (2002), The philosophy of symbolic forms. V. 1. Language. Trans from Germ. of S. Romashko [Filosofiya simvolicheskikh form. Tom 1. Yazyk [per. s nem. S. Romashko], University Book, Moscow; Sankt-Peterburg, 2002, 272 p. [in Russian]

Chatterjee, M. (1993), “On Transcendental Philosophy”, Phenomenology – East and West [Frank M. Kirkland and D.P. Chattopadhyaya, ed.], Kluwer Academic Publishers, Dor¬drecht, pp.13 – 23.

Derrida, J. (1967a), L’ecriture et la difference, Seuil, Paris, 436 p.

Derrida, J. (1967b), La voix et le phenomene, PUF, Paris, 117 p.103 Derrida, J. (1977), Limited Inc., Northwestern University Press, Chicago,160 p.

Derrida, J. (1990), Du droit a la philosophie, Galilee, Paris, 660 p.

Derrida, J. (1994), Politiques de l’amitie, Galilee, Paris, 432 p.

Derrida, J. (2003), The problem of genesis in Husserl’s philosophy, The University of Chicago Press, Chicago, 228 p.

Derrida, J. (2004), “Et cetera…”, Le Cahier de l’Herne sur Jacques Derrida [M.-L. Mallet, G. Michaud, ed.]. De l’Herne, Paris, pp. 21 – 34.

Derrida, J. (2007), Inventions of the Other. Vol. 2. Stanford University Press, Standford, 333 p.

Doyle, J., Salas, V. (2012), On the Borders of Being and Knowing: Some Late Scholastic Thoughts on Supertranscen-dental Being, Leuven University Press, Leuven, 326 p.

Doyon, M (2014). “The Transcendental Claim of Deconstruction”, A Companion to Derrida [Z. Direk, L. Lawlor. ed]. Wiley-Blackwell, Wiley, pp. 132 – 149.

Engel, R. (1996), Kants Lehre vom Ding an sich und ihre Erziehungs und Bildungstheoretische Bedeutung, Frankfurt/M., Berlin, Bern, New York, Paris, Wien, 296 s.

Freudental, G. (2003), Salomon Maimon: Rational Dogmatist, Empirical Skeptic, Kluwer Aca¬demic Publishers, Dordrecht, 304 p.

Gasche, R. (1999), Of Minimal Things: Studies on the Notion of Relation, Stendford University Press, Stendford, 440 p.

Gentile, A. (2001) “The Notion of the ‘Limit’ in Kant’s Transcendental Philosophy”, Kantovskii sbornik: Mezhvuzovskii tematicheskii sbornik nauchnykh trudov, Issue 22, pp. 92 – 108.

Husserl, E. (1970), The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An Introduction to Pheno-menological Philosophy [Trans. from Germ. of D. Carr], North¬western University Press, Evanston, 405 p.

Husserl, E. (1994), The Phenomenology of internal time-consciousness [Trans. from Germ. of V. Molchanov] [Feno-menologiya vnutrennego soznaniya vremeni [per. s nem. V. Molchanova], RIG Logos, Moscow, 1994, 103 p.

Ilyina, A. (2014), ““Around the circle”: transcendental deconstruction of metaphysics» [““Navko¬lo kola”: transtsendentalna dekonstruktsiia metafizyky”], Practical philosophy, № 2, pp. 152 – 158. [in Ukrainian]

Kant, I. (1965), Critique of Pure Reason [Trans. from Germ. of N. K. Smith], St. Martin’s Press, New York; MacMil-lan,Toronto, 681 p.

Kant, I. (1991), The metaphysics of Morals [Trans. from Germ. of M. Gregor], Cambridge University Press, Cambridge, 214 p.

Kant, I. (1994), Critique of pure reason [Trans. from Germ. of N. Losski] [Kritika chistogo razuma] [per. s nem. N. Loss-kogo], Mysl, Moscow, 592 p. [in Russian]

Maimon, S. (2010), Essay on Transcendental Philosophy [Trans. from Germ. of A. Welchman et al.], Bloomsbury Pub-lishing, London, 352 p.

Roubach, M. (2003), “Salomon Maimon’s Philosophy and its Place in the Enlightenment: Wan¬dering in the Land of Dif-ference”, Salomon Maimon: Rational Dogmatist, Empirical Skeptic [Freudenthal, G., ed.]. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, pp. 80 – 88.

Tailor, M. C. (1990), Tears, SUNY Press, New York, 263 p.

Wise, C. (2009). Derrida, Africa, and the Middle East, Palgrave-MacMillan, New York, 228 p.

Yampolskaya A. (2012), “Phenomenological reduction as philosophical conversion” [“Fenom¬enologicheskaya reduktsiya kak filosofskaya konversiya”], Questions of philosophy, No. 9, pp.157 – 166. [in Russian]


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.