Становлення французької персоналістичної думки як філософська реакція на цивілізаційну кризу

Richard Gorban

Анотація


У статті доводиться, що персоналізм, який
сформувавсяу 1930-х рр. на теренах Французької Республіки зусиллями Марітена, Муньє
і Бердяєва, постав не лише у якості однієї з форм модернізму, але і як певна філософська
реакція на кризові явища, що виникли на межі ХІХ – ХХ ст. Ця криза була пов’язана з
тотальною секуляризацією усіх сфер життя і супроводжувалася не лише антиклерикальними,
але й антихристиянськими настроями. Натхненні ідеєю католицького відродження й вражені
17
усвідомленням цивілізаційного масштабу тогочасного занепаду соціально-культурних
інституцій, дегуманізацією й деперсоналізацією, що поширювалися на той час у суспільстві,
філософи-персоналісти шукали практичних шляхів подолання кризи. Антиперсоналістичним
за своєю сутністю фашистській і комуністичній концепціям, що були інспіровані філософією
Ніцше і Маркса, французькі персоналісти протиставили ідею персоналістичної цивілізації,
структури і дух якої спрямовані на те, щоби кожний індивід міг реалізувати себе у якості
особистості. З’ясовано, що важливою рисою французького персоналізму є його педагогічна
скерованість, обумовлена розробкою персоналістичної концепції людини, яка б стала
програмною для виховного процесу в межах усієї цивілізації. Іншою його ознакою, що мала
практичні наслідки в сучасному світі, стало намагання релігійних філософів об’єднати
всіх людей – віруючих і невіруючих, - навколо спільних персоналістичних цінностей. Ідеї
французьких персоналістів отримали розвиток у соціальній політиці католицької Церкви і
стали філософським підґрунтям антропологічної переорієнтації християнського богослов’я,
яка була задекларована на Другому Ватиканському Соборі як надважливе завдання курсу
католицького оновлення (aggiornamento).


Ключові слова


персоналізм; цивілізаційна криза; французький персоналізм; католицьке відродження; секуляризація; деперсоналізація; дегуманізація; декаданс

Повний текст:

PDF

Посилання


Berdiaev, N. А. (2003), “Man’s Destiny in the Modern World: Understanding of our Epoch” [“Sudba Cheloveka v Sovremennom Mire: k Ponimaniiu Nashei Epokhi”], Dukh i Realnost, АСТ,

Moscow; Folio Kharkov, pp. 157 – 226. [in Russian]

Berdiaev, N. А. (1993),“The Destiny of Man: Experience of Paradoxical Ethics” [“O Naznachenii Cheloveka: Opyt Paradoksalnoi Etiki”], O Naznachenii Cheloveka, Respublika, Moscow, pp. 19 – 252. [in Russian]

Berdiaev, N. А. (2003), “Ecclesiastical Dialectic of the Divine and the Human” [Ekzistentsialnaia Dialektika Bozhestvennogo i Chelovecheskogo], Dialektika Bozhestvennogo i Chelovecheskogo, АСТ, Moskow; Folio Kharkov, pp. 341 – 498. [in Russian]

Eliade, M. (2001), “Occultism, Divination and Cultural Preferences. Comparative Religion Essay” [Okultyzm, Vorozhbytstvo ta Kulturni Upodobannia. Esei z Komparatyvnykh Relihii], Mefistofel I Androhin. Per. Z nim., fr., anhl., Оsnovy, Кyiv, pp. 469 – 569. [in Ukrainian]

Gorban, R. A. (2014), Ecclesiastical Prospects of History as Interpreted by Mykola Berdiaiev: Monograph [Eskhatolohichna Perspektyva Istorii v Interpretatsii Mykoly Berdiaieva: Monohrafiia], Nova Zoria, Іvano-Frankivsk, 280 p.[in Ukrainian]

Кleman, О. (2002), “Berdiaiev and French Thought” [“Berdiaiev i Frantsuzka Dumka”], Dukh i Litera, № 9 – 10, pp. 279 – 311.[in Ukrainian]

Lacroix, J. (2004),“Personalism: Origin, Grounds, Relevance” [Personalism: Istoki, Osnovaniia, Aktualnost], Izbrannoe: Personalism. Per. S fr., Rossiiskaia poloticheskaia entsyklopediia

(РОССПЭН), pp. 5 – 165. [in Russian]

Мakintair, Е. (2002), Beyond the Virtue. Moral Theory Research [Pislia Chesnoty. Doslidzhennia

Teorii Morali.]Per. z anhl., Dukh i Litera, Кyiv, 436 p.[in Ukrainian]

Maritain, J.(1999), “Religion and Culture. Knowledge and Wisdom” [Religiia i Kultura. Znanie i Mudrost.] Per. s fr., Nauchnyi mir, Мoscow, pp. 33 – 129. [in Russian]

Maritain, J. (2006), “From Bergson to Foma Akvinskii. Metaphysics and Ethics Sketch” [Ot Bergsona k Fome Akvinskomu. Ocherki metafiziki i etiki.] Per. s fr., Institut filosofii, teologii i istorii sv.

Fomy, Мoscow, 216 p. [in Russian]

Мisuno, А. I. (2000), Decadence Culture, PhD thesis for degree in Philosophical Sciences [Kultura Dekadansa, dissertatsiia na soiskanie uchenoi stepeni kandidata filosofskih nauk

(spetsialnost 24.00.01, teoriia kultury)], Sankt-Petersburg, 139 p. [in Russian]

Mounier, E. (1994), “What is Personalism?” [Chto takoe Personalism?] Per. s fr., Izdatelstvo gumanitarnoi literatury, Моscow, 128 p. [in Russian]

Mounier, E. (1999), “Personalism”, Manifest of Personalism [“Personalism”, Manifest Personalisma]. Per. s fr., Respublika, Moscow, pp. 459 – 538. [in Russian]

Mounier, E. (1999), “Manifest of Personalism” [“Manifest Personalisma”], Manifest Personalisma. Per. s fr., Respublika, Moscow, pp 267 – 410. [in Russian]

Mounier, E. (1999), “Personalistic Community and Revolution” [Personalisticheskaia Obshnost i Revoliutsiia], Manifest Personalisma. Per. s fr., Respublika, Moscow, pp. 13–266. [in

Russian]

Ricoeur,P. (2001), “History and Truth” [Istoriia ta Istyna.] Per. z fr., КМ Academia, Pulsary, Kyiv, 396 p.[in Ukrainian]

Sabadukha, V. О. (2014),“Philosophy of Unity of Man and the World, or about Necessity to Combine Forces of Religion, Philosophy and Science to Preserve the World” [“Filosofiia Yednosti Liudyny i Svitu, abo Pro Neobkhidnist Obiednannia Zusyl Relihii, Filosofii, Nauky chshodo Zberezhennia Svitu”], Naukovyi Visnyk Ivano-Frankivskoho Bohoslovskoho Universytetu UHKTs (УГКЦ) “Dobryi Pastyr”: Zbirnyk naukovykh prats. Vyp. 5: Bohoslovia, Ivano-Frankivskyi Bohoslovskyi Universytet, Ivano-Frankivsk, pp. 177 – 186. [in Ukrainian]

Sabadukha, V. О. (2017), “Fundamental Beliefs of Personal Mode of Being” [“Svitohliadni Zasady OsobystisnohoSposobu Buttia”], Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii““Rusalka Dnistrova” – persha knyha ukrainskoiu movoiu v Halychynі: Zahalno-natsionalnyi ta yevropeiskyi kontekst(z nahody180-richchia vykhodu u svit)» (Ivano-Frankivsk, 27 September, 2017), Ivano-Frankivsk, p.p 229 – 238. [in Ukrainian]

Sabadukha, V. О. (2017), “Decadence of Philosophy: Causes and Consequences”, “Globalized World: Adversities of Human Existence” [“Dekadans Filosofii: Prychyny i Naslidky”,

“Hlobalizovanyi Svit: Vyprobuvannia Liudskoho Buttia”]: Mizhnarodna naukovo-teoretychna konferentsiia, Zhytomyr, 6 – 7 October, 2017: Materialy dopovidei i vystupiv, Vyd-vo Yevenok О. О., Zhytomyr, pp. 139 – 143. [in Ukrainian]

Sobolievskyi, Ya. А. (2012),“Christian Personalism by E. Mounier” [Khrystyianskyi Personalism E. Mounier], Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Filosofiia. Politolohiia. Vyp. 109, Kyiv, pp. 37 – 40. [in Ukrainian]

Toffler, A. (2000), The Third Wave [Tretia Khvylia.] Per. z anhl. А. Yevsa, Vsesvit, Kyiv, 480 p. [in Ukrainian]

Toffler, A. (2008), Revolutionary Wealth: How it will be Created and how it will Change our Lives [Revoliutsionnoe Bogatstvo: kak ono Budet Sozdano i kak ono Izmenit nashu Zhyzn] Per. s angl., АСТ, Мoscow, 569 p.[in Russian]

Vdovina, I.S.(2004),“Philosopher-personalist Jean Lacroix” [“Filosof-personalist Zhan Lakrua”], Izbrannoe: Personalism. Per. S fr., Rossiiskaia poloticheskaia entsyklopediia (РОССПЭН), pp. 587 – 596. [in Russian]

Veigel, G. (2001), Witness to Hope John Paul II [Svidetel nadezhdy Ioann Pavel II], Per. s angl., АСТ, Moscow, 672 p. [in Russian]


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.