Деякі аспекти спадщини С.К’єркегора в контексті становлення теологічного екзистенціалізму

Sergii Taranov

Анотація


Автор  статті  пропонує аргументи  на  користь  розгляду  екзистенціалізму  як  цілісного  історико-філософського  феномену,  де  і  релігійна  і  атеїстична його  форми  об'єднані загальним  проблемним  полем  і  структурою  самої  екзистенції.  Суть  цієї  єдності філософії  існування  допомагає  виявити  її  невід'ємна складова  –  теологічний екзистенціалізм.  Найяскравішим  прикладом  розробки  теологічного
екзистенціалізму  є  творчість  Пауля  Тілліха.  Саме  його  роботи  переважно
дозволяють  нам  говорити  про  специфічну  форму  філософії  існування.
Теологічний  екзистенціалізм  Тілліха  системний  і  має складові  –  онтологію,
антропологію,  психологію,  історію  філософії,  соціал ьну  філософію,  філософію
культури.  Хоча  головним  представником  такого  типу  м ислення  ми  вважаємо
Пауля  Тілліха,  елементи  подібного  підходу  до  інтерпретації  реальності  можна
спостерігати  вже  у  Сьорена  К’єркегора.  Серед  іншого –  це  розуміння  людської
долі  як  гріха  і  трагедії,  що  дають  імпульс  до  розкриття  екзистенції,  яка  постає
нескінченною  несталістю,  наближенням  до  Абсолюту,  самотрансцендуванням.
Формою трансцендування у Кіркегора є його концепт "повторення".

Ключові слова


Екзистенціалізм; теологічний екзистенціалізм; структура екзистенції; буття; трансцендування; повторення

Повний текст:

PDF (Russian)

Посилання


Abbagnano, N. (1998), The Structure of Existence. Introduction to Existentialism. Positive Existentialism and Other Works [Struktura ekzistentsii. Vvedenie v ekzistentsializm. Pozitivnyi ekzistentsializm i drugie raboty], St. Petersburg, 506 p. [in Russian]

Antz, W. (1991), “Heidegger’s Dialogue With Tradition” [“Dialog Khaideggera s traditsiei”] Martin Heidegger’s Philosophy and Modernity, Nauka, Moscow, pp. 53-61. [in Russian]

Aron, R. (1993), Le marxisme imaginaire [Mnimyi marksizm], Moscow, 384 p. [in Russian]

Bogomolov, A.S. (1964), The Anglo-American Bourgeois Philosophy of the Imperialism Epoch [Anglo-amerikanskaya burzhuaznaya filosofiya epokhi imperializma], Moscow, 421 p. [in Russian]

Bogomolov, A.S. (1974), The US Bourgeois Philosophy of the 20th Century [Burzhuaznaya filosofiya XX 20 veka], Moscow, 344 p. [in Russian]

Copleston, F. (2002), A History of Philosophy. XX Century [Istoriya filosofii. 20 vek], Moscow, 269 p. [in Russian]

Isaev, S.A. (1991), Theology of Death: Essays of the Protestant Modernism [Teologiya smerti: Ocherki protestantskogo modernizma], Politizdat, Moscow, 236 p. [in Russian]

Kierkegaard, S. (1993), “The Concept of Fear”, Fear and Trembling [“Ponyatie strakha”, Strakh i trepet], Moscow, 383 p. [in Russian]

Kierkegaard, S. (2005), Concluding Unscientific Postscript to Philosophical Fragments [Zaklyuchitel'noe nenauchnoe posleslovie k «Filosofskim krokham»], Minsk, 752 p. [in Russian]

Rode, P. (1998), Søren Kierkegaard [Seren Kirkegor], Chelyabinsk, 430 p. [in Russian]

Saraikin, G.Z. (1970), Criticism of P. Tillich’s Theological Existentialism: Author’s Thesis [Kritika teologicheskogo ekzistentsializma P.Tillikha. Avtoreferat dissertatsii na soisk. uch. st. k. fisol. n.], Leningrad, 16 p. [in Russian]

Sartre, J.-P. (1990), “Existentialism is a Humanism”, Twilight of the Gods [“Ekzistentsializm – eto gumanizm”, Sumerki bogov], Politizdat, Moscow, 398 p. [in Russian]


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.