Уявлення мислителів Середньовіччя про порядок і хаос

Alexandr Kulik

Анотація


Проведений історико-філософський аналіз і систематизація уявлень мислителів Середньовіччя про порядок і хаос. Стверджується, що в Середні віки більшістю авторів впорядкованість оголошувалася необхідною умовою існування будь-якої речі або явища. Ідея впорядкованості використовувалася для підкріплення постулату християнського вчення про всемогутність Бога і інших догматів. Обґрунтовано, що мислителі Середніх віків говорили про божественне походження порядку. З тези про божественне джерело порядку середньовічні мислителі виводили багато своїх теорій (наприклад, концепцію дива). Продемонстровано, що домінуючою у філософії Середньовіччя є позиція відкидання навіть можливості існування хаосу (Оріген, Ансельм Кентерберійський, Іоанн Дунс Скот та ін.). Присутність у філософії уявлень про існування неврегульованого багато середньовічних авторів (наприклад, Боецій) пояснюють помилками у мисленні. Аргументовано, що низка мислителів Середньовіччя все ж допускали існування хаосу. Зокрема, йдеться про вчення Бернарда Сильвестра про хаос, як первинний стан світу, і про уявлення Луллія про хаос, як про протилежність гармонії. Стверджується, що у філософії Середньовіччя можна побачити безліч прикладів того, що разом з численними твердженнями про тотальну впорядкованість всього світу, мислителі міркують одночасно і про те, що у світі є місце неврегульованому. Проаналізовані роздуми Фоми Аквінського про "невпорядкованість людської волі", слова Майстера Экгарта про "безладну любов", критика Генріхом Сузо "неврегульованому життю". У середньовічній філософській думці виділені дві стратегії, які пропонуються мислителями по відношенню до безладу. Домінуючою була стратегія раціонального впорядкування безладу (Фома Аквінський, Роджер Бекон, Бернард Сильвестр та ін.). Друга стратегія закликала до відмежування людини від хаосу концепція (Луллія)

Ключові слова


порядок; хаос; історія філософії; філософія Середніх віків

Повний текст:

PDF (Russian)

Посилання


Appolonov, A. (2004), Latin Averroism in the XIII Century [Latinskii averroizm XIII v], IRFAN, Moscow, 215 p. [in Russian]

Anselm of Canterbury (1996), “Monologion”, Works [“Monologion”, Sochineniya], Kanon, Moscow, pp. 32-123. [in Russian]

Augustine of Hippo (2000), “Chapters from the treatise “On Genesis” (early version)”, Works in 4 Volumes [“Glavy iz traktata «O knige bytiya» (rannyaya redaktsiya)”, Tvoreniya: v 4 t.], Vol. 2, UTsIMM-Press, Kyiv, pp. 674-680. [in Russian]

Augustine of Hippo (2000), “On Genesis”, Works in 4 Volumes [“O knige bytiya”, Tvoreniya: v 4 t.], Vol. 2, UTsIMM-Press, Kyiv, pp. 316-672. [in Russian]

Duns Scotus (2001), “The Omnipotence of God in Relation to the Creature”, Selected [“Vsemogushchestvo Boga po otnosheniyu k tvoreniyu”, Izbrannoye], Franciscans Publishing, Moscow, pp. 260-267. [in Russian]

Duns Scotus (2001), A Treatise on God as First Principle [Traktat o pervonachale], Franciscans Publishing, Moscow, 182 p. [in Russian]

Boethius (1990), “The Consolation of Philosophy”, The Consolation of Philosophy and Other Treatises [“Uteshenie filosofiei”, Uteshenie filosofiei i drugie traktaty], Science, Moscow, pp. 190-290. [in Russian]

Bacon, R. (2005), “Greater Work”, Selected [“Bol'shoe sochinenie”, Izbrannoe], Franciscans Publishing, Moscow, pp. 41-416. [in Russian]

Seuse, H. (2008), The Little Book of Eternal Wisdom [Kniga Vechnoi Premudrosti], St. Thomas Institute of Philosophy, Theology and History, Moscow, 296 p. [in Russian]

Gilson, E. (2011), L’esprit de la philosophie médiévale [Dukh srednevekovoi filosofii], St. Thomas Institute of Philosophy, Theology and History, Moscow, 560 p. [in Russian]

Isaac Sebastokrator (2002), On the Manifestations of Evil [Ob ipostasyakh zla], Eurasia, St. Petersburg, 192 p. [in Russian]

Losev, A.F. (2000), History of ancient aesthetics. The results of the Millennium Development. In 2 Books [Istoriya antichnoi estetiki. Itogi tysyacheletnego razvitiya. V 2 knigakh], Book 2, Folio, Kharkiv, 688 p. [in Russian]

Meister Eckhart (2010), “On Detachment”, Treatises. Sermons [“Ob otreshennosti”, Traktaty. Propovedi], Science, Moscow, pp. 74-84. [in Russian]

Meister Eckhart (2010), “Sermons”, Treatises. Sermons [“Propovedi”, Traktaty. Propovedi], Science, Moscow, pp. 85-192. [in Russian]

Origen (2008), On First Principles [O nachalakh], Bibliopolis, St. Petersburg, 792 p. [in Russian]

Damianus, P. (1996), “On the Divine Omnipotence”, Anselm of Canterbury. Works [“O bozhestvennom vsemogushchestve”, Ansel’m Kenterberiyskii. Sochineniya], Kanon, Moscow, pp. 356-394. [in Russian]

Llull, R. (2003), “The Book of the Order of Chivalry of Knighthood”, The Book of the Lover and the Beloved [“Kniga o rytsarskom ordene”, Kniga o lyubyashchem i vozlyublennom], Science, St. Petersburg, pp. 71-132. [in Russian]

William of Ockham (2002), “Being, Essence and Existence”, Selected [“Sushchee, sushchnost' i sushchestvovanie”, Izbrannoe], Editorial URSS, Moscow, pp. 136-144. [in Russian]

Thomas Aquinas (2002), Summa Theologica [Summa teologii], Part I, Questions 1-43, Elga, Kyiv, 560 p. [in Russian]

Thomas Aquinas (2006), Summa Theologica [Summa teologii], Part II – I, Questions 1-48, Elga, Kyiv, 576 p. [in Russian]

Thomas Aquinas (2008), Summa Theologica [Summa teologii], Part II – I, Questions 49-89, Nika-Center, Kyiv, 536 p. [in Russian]

Thomas Aquinas (2011), Summa Theologica [Summa teologii], Part II – II, Questions 1-46, Nika-Center, Kyiv, 576 p. [in Russian]

Balint B. K. Ordering Chaos: The Self and the Cosmos in Twelfth-Century Latin Prosimetrum. – Boston: BRILL, 2009. – 242 р.

Bernard Silvestris. The Cosmographia of Bernardus Silvestris. – New York : Columbia University Press, 1990. – 180 p.

Eco U. The Aesthetics of Thomas Aquinas. – Cambridge : Harvard University Press, 1988. – 287 р.

Yaklich R. E. The Struggle for Life in the Middle Ages and the Chaos of the Renaissance. – Bloominton : AuthorHouse, 2008. – 242 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.